An Asian adventure

27 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Kuala Lumpur

Een gigantische stad met Chinese en vooral Indische invloeden. Warm en een hoge luchtvochtigheid, klein verschilletje met Melbourne. Ik bezoek een beetje de highlans in KL zoals Chinatown, Central Market en kijk over de stad heen op 300 meter hoogte! ’s Avonds spreek ik met een vriend af die in Melbourne studeert maar al 17 jaar in KL woont. Hij nodigt me uit om bij zijn thuis te komen eten met zijn familie die allemaal van Bangladesh zijn. En met “heel” de familie bedoel ik dan ook echt de hele familie! Grootmoeder, tante, nonkels,… Wel speciaal, hele andere cultuur maar leuke ervaring!

Cameron Highlands

Na KL gaat de reis richting het noorden met stop in Cameron Highlands. Super veel regenwoud en talrijke plantages. Tochtje door de jungle, al liftend van een theeplantage naar aardbeienplantage om vervolgens ’s avonds een cooking class bij te wonen in de hostel. Bangladesh eten! Het gene wat ik vooral zal onthouden is: gebruik genoeg olie, currypoeder en pepers.. super lekker en heel gezellige avond gehad! Volgende dg een busritje van 5 uur naar Penang Island met zo te zien nog curryspetters op mijn broek van de cooking class van gisteren..

Penang Island

Street art! Super mooie schilderingen op de muren van de smalle straatjes van George Town. Zo een beetje de “stad” van het eiland. Een deel van het eiland bestaat uit regenwoud wat we te voet een beetje verkennen. Ik denk niet dat ik al ooit zoveel gezweet heb! Verschrikkelijk warm en de luchtvochtigheid is niet normaal. Dit in combinatie met een klein drinkavondje de dag daarvoor doet een mens afzien . De volgende dag neem ik de lift richting hoogste punt van het eiland wat een prachtig uitzicht geeft over George Town. Daarna moet ik me haasten want ik neem ’s middags de ferry richting Langkawi wat de laatste stop gaat zijn in Maleisië. Leuk detail: het is een “taxfree island”.

Langkawi

Taxfree island dat wil voor backpackers zeggen: goedkope alcohol! Met een groep van ongeveer 8 toppers huren we scooters en rijden we volledig rond het eiland. Super leuke tour naar het hoogte punt van het eiland, “verborgen” strandje en lokale restaurantjes. Na zo’n lang tochtje krijg je uiteraard dorst! En met deze topgroep maken we er een klein feestje van tot in de vroege uurtjes…

Thailand

Vanuit Langkawi ga ik via ferry en bus ga ik mijn Thais avontuur beginnen in Krabi. Ik moet zeggen dat ik een behoorlijk actief nachtleven heb gekend in Thailand en Laos waar ik dus ook niet al uitgebreid over ga vertellen en hou het gewoon bij de dingen die er door de dag gebeurden .

Krabi

Bekent voor Railay beach. Als je “mooiste stranden van Thailand” googelt ga je waarschijnlijk bij dit strand uitkomen. Ik heb het strand van tamelijk hoog bekeken want ben er de gigantische hoge leistenen rotsen gaan beklimmen! Een van de beste plaatsen in Zuidoost-Azië om te klimmen. Ongelofelijk leuke klim en geweldig uitzicht op groenblauw water, prachtig strand en de typische boten van daar. Geweldige eerste ervaring met outdoor rotsklimmen. De kick die je krijgt tijdens het klimmen, afzien, zweten en al zoekend de top behalen. Ik ben er verliefd op geworden!

Koh Tao

Na 3 dagen Krabi gaat de reis richting Koh Tao. Het eiland bij uitstek om te duiken. Super mooie locatie maar ook een van de goedkoopste plaatsen op aarde op te duiken.. Ik behaal er uiteindelijk mijn open water en advance brevet en verblijf ongeveer een week op het eiland. Met als kers op de taart spreek ik met een vriend af uit mijn studententijd in Gent die toevallig ook reist door Thailand. Een avondje feesten zoals we 5 jaar geleden deden. Volgende afspraak gaan we wel niet zolang meer uitstellen . Het duiken was uiteindelijk een topervaring. Geloof me, de eerste dat je naar beneden gaat is behoorlijk beangstigend maar na enkelen keren word je heel relaxed onder water en geniet je volop van het onderwaterleven.

Chiang Mai

Ik ruil de prachtige stranden in voor de jungle van Noord-Thailand. Via Bangkok neem ik een 15 uur durende nachttrein richting Chiang Mai. Als je in een film ooit een traag rijdende trein ziet waarvan de helft van de deuren openstaan en de mensen kunnen buiten hangen? Awel, zo ene was het . Super leuke ervaring en mijn buren in de trein komen uit Budel!
Een waterpark in een canyon maakt van Ruben weer een 10-jarige jongen.. duikplanken tot 9 meter hoogte, overal springkastelen en een stralende zon. Dit was een topdag! De rit van de canyon naar de hostel doe ik met een handdoek over mijn schouders. De zon is zo straf en zelfs met liters zonnecrème verbrand ik een beetje. Bedekken die handel dus is de enige oplossing! Dag 2 plan ik een “zipline experience”. Hoogtepunt was een kilometer lange dead ride op honderden meters hoogte boven het regenwoud. Adembenemend uitzicht!

Pai

Ik huur in Chiang Mai een scooter en rijd naar Pai. Een klein “hippy” dorpje in het noorden van Thailand. Ongeveer 70 kilometer van de grens met Myanmar. De rit was top! Ik was uiteindelijk in mijn eentje en sommige verklaarden me voor gek. Maar ik was vroeg vertrokken waardoor het niet zo druk was op de kronkelige weggetjes doorheen de bergen. Beste scooterrit ooit! Onderweg geregeld gestopt voor iets te eten of te drinken en een praatje te slaan met de lokale mensen. Uiteindelijk ben ik veilig en zonder kleerschuren 4 uur later aangekomen in het super relaxte Pai. Hier heb ik dan zelf ook een heel relaxt leventje geleden en alles wat verkent met de scooter. Ik verbleef in een super leuk hostel met zwembad, prachtig uitzicht op de bergen en leerde er geweldige mensen kennen. Hier begin ik ook een beetje terug te kijken op mijn voorbije jaar en kan nauwelijks geloven dat het er over een kleine maand al opzit..

Laos

Met een twee dagen durende slowbaot vaar ik vanuit het noorden van Thailand naar Luang Prabang in Laos. Meerdere backpackers doen dit dus onderweg leer je sowieso al mensen kennen. Zo vorm ik een groepje met 7 andere waarmee ik ongeveer een week samen mee reis. Oostenrijk, Zwitserland, Ierland, Spanje, Canada en België. Ik heb al gemerkt tijdens het rijzen dat een groep met verschillende nationaliteiten en jongens en meisjes gemengd, het beste werkt. Ook met deze groep heb ik een toptijd gehad! We bezoeken een waterval in Luang Prabang en dat was letterlijk de mooiste die ik ooit in mijn leven heb gezien! Verder is het een gezellig stadje met een gezellig uitgangsleven. Om 23.30u sluiten alle bars en dan iedereen naar de bowlingzaak die open blijft tot 2uur ’s nachts. In de bowlingzaak verkopen ze flessen Whiskey voor 4 euro dus ik denk niet dat ik er een tekeningetje moet bij maken hoe het er daar aan toe gaat? Dit hebben we dan ook 4 dagen op een rij gedaan

Vang Vieng

Samen met de Spanjaard en Ier reis ik door naar Vang Vieng wat bekent staat voor het “tubing”. In een rubberen band “tuub” op een rivier met sterke stroming dobberen en van barretje naar barretje varen die langs de kant staan. Klein detail: er sterven jaarlijks mensen omdat de meeste behoorlijk beschonken zijn en de stroming heel sterk… Maar ik heb het gedaan en ik leef nog!
Ook hier kon je rotsklimmen wat ik dan ook onmiddellijk heb gedaan! Spanje en Ierland hebben me vergezeld en ze vonden het super! Maar het beste wat ik gedaan heb hier in Laos en ongetwijfeld het rijden van dirtbikes. We huren met ons drieën een motor en gaan voor een middagje off-road rijden. Spanje leert me een beetje hoe te schakelen want ik heb nog altijd geen rijbewijs voor z’n motor… Maar het was een onvergetelijke dag! We waren alle 3 zo rood als iets van de modder. Schoenen en kleren kregen we ook niet meer proper maar zalige ervaring!
Even ter verduidelijking: Spanje is Gonzalo en Ierland is James. 2 vrienden waar ik mee reisde

Vientianne

Laatste stop is Laos is de hoofdstad, Vientianne. Dit kan je echt niet vergelijken met een hoofdstad in een andere landen. Het is niet bepaald groot, wegen zijn er even slecht als in de rest van Laos en hebben een hele avond zonder stroom gezeten op de hostel.
Met een paar mensen bezoek ik het War-Memorial, night market en COPE-center. COPE-center was een behoorlijk pakkend museum. In Laos liggen nog heel veel onontplofte cluster- en andere bommen die jaarlijks nog steeds mensen ledenmaten en zelfs het leven kosten. De mensen weten niet hoe ze met deze bommen om moeten gaan en gooien ze soms gewoon letterlijk een beetje verder, kinderen spelen er mee. COPE leert deze mensen omgaan met de gevonden bommen maar maakt ook protheses voor de mensen die ledenmaten zijn kwijtgeraakt. Redelijk pakkend museum maar Laos is het land waar de meeste bommen ooit zijn gedropt!

Een week geleden heb ik een paar mensen uit Oostenrijk leren kennen en het klikte meteen! Ze verblijven momenteel in Vietnam en ik vlieg ze dan ook tegemoet om nog 4 dagen met hen te spenderen in Hoi An. Een van mijn favoriete steden in Vietnam.

Hoi An is de mode stad van Vietnam en laat daarom ook een pak op maat maken. Uiteindelijk kost het me ongeveer 200 US dollar en het wordt opgestuurd naar België! Kan je niet voor kloten

Van Hoi An ga ik richting Bangkok waar ik één dag verblijf en dan terug naar Melbourne vlieg. In Melbourne verblijf ik nog enkele dagen bij vrienden om dan naar België terug te vliegen. Mijn reis zit er na 11,5 maand op.. kan het nog steeds niet geloven. Het was sowieso het beste jaar uit mijn leven en ik ben heel blij dat ik de stap heb gezet. Ik heb ontzettend veel mensen leren kennen, heb mezelf leren kennen, heb leren duiken, motorrijden, rotsklimmen, noem het maar op. Ik kan uren vertellen over dingen die ik heb meegemaakt maar ik kan eigenlijk maar een ding zeggen als je geïnspireerd zou zijn. Zet gewoon die stap!

Life begins at the end of your comfort zone

1. Frank van Kessel:
    27 augustus 2017
    Het is een super mooie ervaring geweest, dat weet ik zeker. Ook super fijn je woensdag weer te zien maat!!!