Nieuw-Zeeland

18 mei 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Samen met Anouk, een vriendin die ik op surf camp heb leren kennen en tevens ook van België is, vertrek ik van Melbourne richting Auckland waar we samen een campervan hebben gehuurd om een maandje door Nieuw-Zeeland (NZ) te toeren.

We starten in Auckland en hebben 2 dagen vooraleer we de van kunnen oppikken. We besluiten om de eerste dagen bij iemand te logeren via couchsurfing. Ikzelf heb het nog nooit gedaan maar wou het altijd eens proberen. Voor mij is dit de ideale manier om meer over een land te weten te komen. Uiteindelijk zijn de mensen die een land of stad het beste kennen nog steeds de locals. De plaats waar we logeren is top! Benoit, een Amerikaan die 40 jaar geleden naar NZ is verhuist en ongeveer de hele wereld heeft rondgereisd, laat ons slapen in zijn zelfgebouwd huis. Zeer aangename kerel en vertelt zijn verhalen over reizen, wat er heel wat zijn. Er is enkel één probleem. De plaats is niet makkelijk te bereiken via openbaar vervoer en hij raadt ons aan van te liften. Een andere nieuwe ervaring maar geweldig! We hebben best wel geluk, krijgen gemakkelijk een lift, ontmoeten super interessante en leuke mensen en krijgen talloze tips over welke plaatsen te bezoeken in NZ.

Wanneer we onze van ophalen, trekken we eerst richting het noorden via de oostkust. De eerste avond kamperen we langs een haventje waar veel mensen een klein vissersbootje hebben.  En we hebben weer geluk want één van de vissers heeft “te veel vis” en krijgen we een paar filets Snepper die we de dag daarna eten. Heerlijk en een topbegin van onze trip! Hoogtepunten van het noorden zijn voor mij:

Cape Reinga: topje van NZ en plaats waar de Tasman sea en de Pacific Ocean samenkomen. Wat maakt dat ook twee verschillende stromingen mekaar tegenkomen en je een toch wel aparte golfformatie krijgt.

Kauri Trees: sowieso de grootse en dikste bomen die ik al heb gezien in mijn leven (en heb er al wat gezien :)). Gigantisch!

Auckland: leuke stad waar we een museum bezoeken wat ons wat meer leert over de vulkanische activiteiten in NZ want die zijn er behoorlijk wat! Bewandelen Mt Eden wat ons een mooi uitzicht geeft over de stad. Het liften overal naartoe was voor mij het beste in Auckland!

Taupo: dorpje met een geweldig groot meer, vele watervallen en riviertjes. De riviertjes hebben we optimaal genut om te raften! Het was verschrikkelijk koud ’s morgens en we wisten dat het helder blauwe water zeker niet warm zou zijn. We hadden wel een dik wetsuit, een fleece en schoenen aan wat ons beschermde tegen de koude. Verder bevriezen je handen nagenoeg onmiddellijk! Gelukkig warm je zeer gemakkelijk op want met raften zit je zeker niet stil! Geweldige ervaring en het was de koude meer dan waard! In de namiddag nemen we de mountainbike en doen een ontspannend toertje rond de rivier.

Tongariro crossing: een wandeling van 19,4km langs kraters, vulkanen, groen blauwe meren, stevige beklimmingen en gladde afdalingen. Super leuke tocht waar de stoom van langs je oren blaast. Is het niet van de beklimmingen is het van de vulkanische activiteit die er heerst.

Wellington: voor mij is het een beetje een stad zoals een ander. Hoogtepunt was de camping! In een baai, omringt door bergen met recht voor ons het uitzicht op de zee. Beter konden we het niet treffen.

Vanuit Wellington nemen we de ferry richting Picton om het Zuidereiland te bezoeken. Het Noordereiland was super mooi, best wel warm maar tamelijk veel regen...

Aangekomen in Picton plannen we om het Noorden een beetje over te slaan aangezien ze veel regen voorspellen. Uiteindelijk een goede beslissing want de komende 2 dagen komt de regen echt met bakken uit de lucht..

Bij surfen word je toch nat en maakt de regen geen bal uit. We besluiten te stoppen in Westport en een paar uurtjes te surfen. Een dik wetsuit aan, surfboard en dan een duik in het toch wel koude water. Heerlijk om nog eens een keertje op een surfboard te staan (of te proberen althans).

Verdere hoogtepunten:

Frans Jozef gletsjer: wanneer we richting de gletsjer rijden en nog een paar kilometer moeten rijden, zien we een klein bordje: “in 1700 (weet niet meer precies wanneer) kwam de gletsjer tot hier”. Leuk weetje… maar goed, het geen er nog over blijft willen we toch maar al te graag zien en is zeker wel de moeite waard.

Wanaka: een klein en gezellig dorpje gelegen aan een gigantisch meer. ’s Morgens vroeg beginnen we aan een wandeling richting 1580 meter hoogte. De wandeling is alleen maar steil omhoog en best wel saai. Het uitzicht was voor mij het mooiste dat ik in NZ heb gezien!

Queenstown: vanuit Wanaka rijden we richting Queenstown. De adventure stad van NZ. Bungee jumpen, raften, mountainbiken,… dit is de plaats! Ik hou het op bungee jumpen. De Nevis Jump van 134 meter en daarmee ook de hoogste van NZ. Altijd al eens willen doen en beide deze ook gedaan! Met een bang hartje richting het afstapje trippelen (je benen zijn tegen mekaar gebonden) om vervolgens voorwaarts te duiken. Krijg er nog de kriebels van als ik er aan denk maar het is zo ontzettend vet! Ik kan niet zeggen wat het beste is voor mij, skydiven of bungee jumpen. Bij bungee jumpen zie je de grond wel behoorlijk kortbij komen maar skydiven duurt wel wat langer.. och ja, beide geweldig. Verder brengen we een bezoekje aan de “Fergburger” een hamburgertent waar je ongeveer 40 minuten moet wachten voor een hamburger! 20 meter buiten de zaak staan mensen aan te schuiven. We hebben geduld en het wordt beloond! Ik denk een van de beste hamburgers ooit gegeten! En ik zit vol voor de komende 2 dagen denk ik.

Milford Sounds: een toch met een boot doorheen de fjorden. We zitten nu echt wel in het zuiden van het zuidereiland en het is echt wel koud hier! Fjorden is en blijft iets gigantisch en super mooi om te zien. Na 2 uur komen we terug bevroren en wel terug aan wal en warme ons op met warme soep. Was echt nodig…

Mt Cook: de hoogste berg van NZ. Helaas een wandeling tot helemaal boven zit er niet in maar een wandeling van ongeveer 3 uur met enkel en alleen maar trappen bewandelen is dolle pret… Wanneer we ongeveer 1,5 gewandeld hebben zien we een bordje “vanaf hier nog 1000 treden”. Geloof me dat zijn veel trappen! Maar de moeite waard!

Christchurch: de stad is enkele jaren geleden getroffen door een aardbeving en is volledig terug in opbouw. De stad is eigenlijk één grote bouwwerf!

Het land is adembenemend, geweldig mooi en de natuur heel divers. Regenwouden, bergen, gletsjers, gigantische meren en veel meer.. De van deed het super goed en hebben geen problemen gehad. Ze heeft ons gebracht naar de mooiste plaatsen, laten slapen langs meren tussen de bergen met geweldige zonsop- of ondergang en de geweldigste maaltijden laten koken. We houden beide van koken en van het avondeten maakten we dan ook altijd wel een klein feestje. Niks beter de dag afsluiten met een lekker eten! Verder leef je best basic en niet bepaalt luxueus wat het alleen maar mooier maakt. Maar kijk nu toch wel uit voor nog eens in een normaal bed te slapen…

1. Frank van Kessel:
    Slaap lekker....
  2. Elke sleurs:
    18 mei 2017
    Dat was lang geleden,begot!
    Fijn dat het nog steeds geweldig goed is daar
  3. Trudy Seelos:
    18 mei 2017
    Wat een geweldige, beknopte samenvatting van een inmense belevenis. Een die nog niet eens ten einde is, slechts wéér een mooi hoofdstuk. Geniet er nog maar lekker van!
  4. Bex mathieu:
    18 mei 2017
    Prachtige reis gemaakt zo te lezen. echt sjiek geschreven ook.