The Outback

28 maart 2017

Ik doe een oproep in een paar groepen op Facebook voor mensen die geïnteresseerd zijn  om een road trip te doen naar Alice Springs. Het is sowieso leuker om te reizen met gezelschap maar het is sowieso ook verstandiger niet alleen richting the ouback te gaan. Na mijn post heb ik tamelijk snel reactie. Samen met een Brits en Duits meisje, 30 liter water, 40 liter petrol en een volle tank vertrek ik richting Flinders National Park voor een eerste trip.

Eerste avond kamperen we met uitzicht op Arkaroo Rock. We zetten ons tent recht voor de rots wat een geweldig uitzicht geeft. Zeker nu de zon begint onder te gaan (en de vliegen verdwijnen). Dag nadien rijden we via een 4x4 track met verschillende lookout’s verder in een rood gekleurd landschap. De auto is inmiddels van beige naar rood verkleurd maar doet het uitstekend in een blakende zon. Temperaturen gaan hier gemakkelijk tot 35 – 40 graden.

De afstanden zijn gigantische en dagelijks rijden we gemakkelijk 4-5 uur tot de volgende bestemming. Wanneer je de bekende road trains passeert voel je je toch maar klein. Vrachtwagens met 3 trailers goed voor een lengte van 52,5 meter! Voorbijsteken is dan ook wel een hele opgave. De weg is alleen maar rechtdoor en de weerkaatsing van de zon op het zwarte wegdek geeft het uitzicht van water in de verte. Je ziet dan ook niet altijd de tegenligger komen. Er wordt ook aangeraden met je lichten aan te rijden. Klinkt heel gek in een landschap waar alleen maar zon is en je nauwelijks een wolkje aan de lucht ziet maar geloof me, die lichten zijn meer dan welkom!

Next stop is Coober Pedy. Een klein mijnwerkers dorpje waar gigantisch veel Opal onder de grond zit. 70% van de inwoners leeft ook werkelijk onder de grond. Temperaturen kunnen hier in de zomer oplopen tot boven de 50 graden en onder de grond behoud je een constante temperatuur van ongeveer 20 tot 24 graden. En dit hebben we ook ervaren! We boeken een ondergrondse camping en zetten ons tentje op in één van de ondergrondse gangen. Top ervaring! Geen vliegen, geen muggen, geen spinnen of slangen en lekker koel. Cooper Pedy heeft ook een drive in cinema waar elke zaterdagavond een film wordt afgespeeld. Geluk dat we hebben, we arriveren op een zaterdag :). 20 dollar per auto en dan de radio maar juist afstellen. Echt de moeite waard om te doen en de film was op zich niet verkeerd. We bezoeken de dag erna nog wat Opalmusea en gaan zelf op zoek naar Opal in de vele zand bergen. Ik heb er geen geduld voor maar mijn travelmates hebben meer geluk en doen toch een kleine vondst.

We reizen verder richting Uluru, voor mij toch wel een beetje de highlight van mijn reis naar Australië. Coober Pedy – Uluru goed voor een reis van 750 kilometer. We kampen dan ook een 200 kilometer voor Uluru om de volgende dag rond de middag aan te komen. Eenaal aangekomen beginnen we om 1 uur in de middag aan de wandeling rond Uluru. 10,5km en een klein detail, temperaturen lopen in de middag op tot 40 graden. Maar zot als we zijn, doen we het dan toch. Na de wandeling douchen we en het water is letterlijk knal rood van het zand. Dan is het tijd voor de legendarische sunset. Met de minuut verkleurd de rots! Perfect voor nieuwe profiel- of coverpictures... Na de sunset vertrekt een hele massa richting campings, hotels,… We rijden naar een gratis campspot in de duinen. Enkel met 4x4 geraak je in het losse zand op de top van de duinen. Het kost me een beetje moeite maar ik heb de spot bereikt! Auto doet goed zijn werk :).

Naam van de camping? Sunrise Uluru dus wanneer ik ’s morgens mijn tent openrits, zie ik Uluru recht voor me. Ik ben geen fan van een zonsopgang omdat je te vroeg moet opstaan maar gewoon tent openritsen en toekijken vind ik prima! Omdat we nu toch vroeg wakker zijn, vertrekken we vroeg naar de volgende wandeling. Kata Tjuta, zeg maar de onbekende broer van Uluru 45 kilometer verder. Gewoon googelen want kan het niet beschrijven hoe die er ziet J. Pittig wandeling die je voor de middag moet doen omwille van de ‘moeilijkheidsgraad’ in combinatie met de temperatuur.

Na de wandeling zetten we de trip verder richting Kings Canyon. Mooie uitzichten, leuke wandeling maar bloedheet hier! Vele deden heel spectaculair over Kings Canyon maar ik vond het niet zo wauw… Om af te sluiten stoppen we in Alice Springs. Een stad letterlijk in het midden van Australië. Na vele wandelingen, vermoeiende trips en campings in the middle of nowhere, boeken we een camping met aanliggend een hotel. We kunnen gewoon kamperen maar van alle faciliteiten van het hotel gebruiken. Waaronder een zalig zwembad! Niet slecht bij 39 graden :).

Next stop: terug richting Melbourne rijden om 28 maart de vlieger op te stappen richting Nieuw-Zeeland!

1. Trudy Seelos:
    28 maart 2017
    Mooi veslag weer Ruben. Veilige vlucht vandaag naar een nieuw avontuur. Kijk uit naar je nieuwe verhalen. Groetjes Trudy en de rest van de Seelosjes